پیشنهاد سردبیر

سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق که به عنوان اولین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم محسوب می‌شود، بیانگر جایگاه بالای عراق در سیاست خارجی ایران است.

جایگاه مهم عراق در سپهر دیپلماسی ایران / نگاهی به ابعاد و اهداف سفر رئیس‌جمهور به بغداد

 قدس آنلاین: در همین راستا، کارشناسان معتقدند زمینه‌های مشترک بسیاری از جمله موضوعات امنیتی و مرزی، مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی و به نتیجه رساندن مذاکرات دولت پیشین نیز از مهم‌ترین محورهای گفت‌گوهای دوجانبه خواهد بود. البته به نظر می‌رسد موضوع فلسطین و حمایت از مردم غزه نیز به میان کشیده شود.

در همین زمینه، کارشناسان و تحلیلگران عراقی نیز این موضوع را یکی از دغدغه‌های مشترک دو کشور می‌دانند، چنان‌که محمد فخری الموالی رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی «القمه» در مصاحبه با ایرنا در همین باره گفته است: «سفر دکتر پزشکیان به عراق دارای پیام واضح و آشکاری نسبت به قضیه فلسطین است و این پیام و ابراز حمایت آشکار برای ملت مظلوم فلسطین در این برهه حساس بسیار حائز اهمیت است. دولتمردان دو کشور ایران و عراق طی این سفر به طور واضح و آشکار بر ضرورت پایان نسل‌کشی در غزه تأکید خواهند کرد».

برنامه‌ریزی درباره نحوه همکاری‌ها در دوران خروج نیروهای آمریکایی
در همین باره، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با قدس درباره ابعاد و اهداف سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق تصریح کرد: سفر رئیس جمهور ایران به عراق که اولین سفر خارجی ایشان تلقی می‌شود، به دلایل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. نخست آنکه عراق در آستانه تحول دینامیکی قرار دارد و دولت عراق به تازگی با آمریکا به توافق رسیده تا نیروهای آمریکایی طی یک سال آینده خاک عراق را ترک کنند. طبیعی است عراقی‌ها برای کنترل امنیتی کشور نیازمند کمک ایران هستند و به همین دلیل سلسله مسائل مشترکی میان ایران و عراق در حوزه‌های مختلف وجود دارد. ایران از ۲۰ سال گذشته تاکنون یعنی از زمان سرنگونی رژیم بعث نقش بسیار مهمی در تقابل با جریان‌های تروریستی در عراق داشته و هزینه‌های بسیار سنگینی هم برای حفظ امنیت عراق پرداخته است؛ چرا که هرگونه ناامنی در عراق ممکن است تأثیرات منفی بر ایران و در مرزهای آن برجای بگذارد، از همین روی ایران برای ثبات و امنیت عراق اولویت خاصی قائل است.
هانی‌زاده افزود: بدین ترتیب برنامه‌ریزی‌هایی در سفر آتی رئیس جمهور صورت خواهد گرفت تا دو کشور بتوانند پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی در حوزه‌های مختلف نظامی و امنیتی همکاری داشته باشند و عراق بار دیگر شاهد حضور مجدد گروهک‌های تروریستی نباشد. موضوع دیگر، مسئله اقلیم کردستان است. باتوجه به اینکه توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق مبنی بر خروج گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب از نزدیکی مرزهای ایران چندان مؤثر نبوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در این سفر درباره عملیاتی شدن دقیق و کامل بندهای توافق‌نامه گفت‌وگو صورت بگیرد. باید تمامی گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب که پایگاه‌هایی در اقلیم کردستان دارند برچیده شده و از مرزهای ایران دور شوند. متأسفانه این گروهک‌ها در سال‌های اخیر برای ساکنان مناطق شمال غربی ایران ناامنی‌هایی ایجاد کرده‌اند، بنابراین همکاری مشترک میان تهران، اربیل و بغداد و حفظ امنیت اقلیم کردستان و غرب ایران از مهم‌ترین محورهای مذاکرات در سفر رئیس جمهور به عراق خواهد بود.

رایزنی هیئت‌های اقتصادی برای انتقال آسان مطالبات 
این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: زمینه بعدی رایزنی‌ها، مسئله اقتصادی است. افزایش صادرات ایران از ۱۰ میلیارد به ۲۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده مدنظر است که طبیعتاً ایران و عراق برای تبادلات اقتصادی برنامه‌ریزی طولانی و راهبردی خواهند داشت تا کشورمان بتواند کالاهای مورد نیاز عراق را تأمین کند. مسئله دیگر، موضوع بازگشت عراق به دو نهاد سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب است. باتوجه به جایگاه ژئوپلتیکی و همکاری که عراق به واسطه تعامل با کشورهای عربی به واسطه عضویت در اتحادیه عرب دارد، می‌تواند در تصمیمات دولت‌های عربی مؤثر باشد. البته باتوجه به عملکرد کشورمان، دولت عراق به این نتیجه رسیده است ایران تنها تکیه‌گاه قابل اطمینان ملت عراق است. همچنین مسئله نهادینه‌سازی سفرهای زیارتی و برقراری و برگزاری مناسبات دینی مشترک میان ایران و عراق هم بخشی از دغدغه‌های مهم دو کشور محسوب می‌شود. 
هانی‌زاده بیان کرد: باتوجه به اینکه گردش مالی عراق زیر نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا شکل می‌گیرد، بدین ترتیب هرگونه جابه‌جایی ارزی توسط بانک مرکزی عراق باید طبق تأیید و نظارت آمریکا باشد. در سال‌های اخیر ایران به‌خاطر صادراتی که در حوزه گاز، کالاهای مصرفی و سایر موارد داشته، وجوهی را از عراق طلبکار است، بااین‌حال خزانه‌داری آمریکا اجازه پرداخت بدهی‌های ایران را به طرف عراقی نمی‌دهد. از همین روی، دولت ایران و عراق با رایزنی هیئت‌های اقتصادی باید سازوکارهایی برای انتقال آسان مطالبات از بانک مرکزی عراق به بانک‌های ایران درنظر بگیرند. طبیعتاً باید نقش نظارتی خزانه‌داری آمریکا بر گردش مالی عراق کاهش یابد؛ زیرا این موضوع برخلاف استقلال ملی عراق است و یکی از چالش‌های مهم میان ایران و عراق به شمار می‌آید.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.